Plokkaa on Alan Bitin yksityinen harrastus ja päänsärky


torstaina, heinäkuuta 31


 

Kantapään kautta?

Tämä on traaginen ja naurettava tarina. Ryhdyin eilen työpäivän jälkeen asentamaan kotikoneelleni Roxion poltto-ohjelmaa. Asennus sujui hieman kangerreleen, mutta näytti onnistuneen ja kone pyysi käynnistämään itsensä uudelleen.
Kone käynnistyi, mutta vikasietotilaan. Mikään vaihtoehto ei lähtenyt käynnistämään XP:tä normaalisti. Kone palautti itsensä vikasietotilaa osoittavalle sivulle. Olin pahassa loopissa.
Laiton romppuasemaan XP:n käynnistysrompun ja näpyttelin muutaman kerran deleteä ja pääsin biosin?- tai mikä hän nyt on nimeltään - valikkoon. Sieltä pitkän etsimis- ja kokaeiluvaiheiden jälkeen sain boottausvalikossa koneen tunnistamaan romppuaseman, jolla asennulevyke oli.
Enterin painallus ja kone asensi, pitkien vaiheiden jälkeen, XP:n uudelleen.
Nyt olin aivan uudessa tilanteessa. PC näytti minulle, että minulla on uusi asennus ja vanhat ohjelmat eivät enää näkyneet, eikä siis levylle parin vuoden aikana tekemäni työ. Tämä on siis tilanne nyt torstai aamulla.
Unettoman yön jälkeen en vielä osaa sanoa vahingon suuruutta. Pelkään tietysti että olen menettänyt parin vuoden aikana tekemäni työt, joka olisi henkinen ja taloudellinen katastrofi. (Täytyyhän vanhat jutut ja työt olla edeleenkin kiintolevyllä?, täytyyhän?) Tunnen netin, osaan käyttää ohjelmia mutta koneen sielunelämä on minulle täysin vierasta. Tämän päivän ohjelmaan kuuluukin ottaa selvää asioista.

Naureettava asia?
Unetoman yön jälkeen aamulla vaimo, joka ei tiedä tioetotekniikasta mittän, eikä suostu käyttämään tietokoneita, pudotti minut korkealta ja lujaa sanomalla, että minä elän loopissa. LOOPISSA! Minä.
Vaimo on oikeassa. Hän sanoi vielä että eikö minun pitäisi nyt aloittaa puhtaalta pöydältä. Ei kukaan ihminen voi elää tietokone-elämää vapaa- ja työaikana.

-Tee jotain muuta työpäivän jälkeen. Lue lehtiä, ota pullo kaljaa, tee jotain lasten kanssa, maalaa jakkara, tee lenkki, pelaa tennistä, lue hyvä kirja, katso television typerä sarjaohjelma tai vai OLE, sanoi vaimo.

Hän on oikeassa. Minä olen elänyt viime vuodet loopissa. Esimerkiksi tämä blogi on siitä hyvä esimerkki. Tein tämän viikko sitten kokeillakseni miten tämä toimii, että osaisin opettaa tämän muille. Nyt mietin edellisenä iltana mitä seuraavana päivänä kirjoitan, vaikka kävijälaskurin mukaan täällä käy vain muutama ihminen. En edes tiedä keitä he ovat ja mitä he ajattelevat.
Jotain on siis tehtävä. Ensin selvitän katastrofin suuruuden. Sen jälkeen mietin mitä teen omaksumilleni väärille rutiineille. Olen kriisissä.
Alan Bitit






<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

  • Counter Stats
    car leasing
    car leasing Counter